شركت صنایع پمپیران در سال ۱۳۵۴ هجری‌شمسی با نام “صنایع پمپ‌سازی ایران” تاسيس گردیده و توليد انواع پمپ و الکتروموتورهای شناور را تحت ليسانس KSB آلمان آغاز نمود. این شركت در شهر تاریخی و صنعتی تبریز در زمينی به مساحت ۸۷۰۰۰ متر مربع قرار داشته و كل زیربنای كارگاه‌های توليدی، آزمایشگاهی و پشتيبانی آن بیش از ۴۰۰۰۰ متر مربع  میباشد. پمپيران در سال ۱۳۶۵ هجری‌شمسی ساخت محصولات سفارشی را آغاز نمود و موفق شد برای اولين بار صنعت پمپ را در كشور بومی‌سازی نموده و به خودكفایی برسد. این شركت در سال ۱۳۷۰ به صورت رسمی وارد بازار بورس و اوراق بهادار ایران شد .
در پی تجدید سازماندهی در سال ۱۳۸۴ ،هلدینگ گروه صنایع پمپ‌سازی ایران (سهامی عام) تشکيل شده وپمپیران به عنوان یکی از واحدهای تابعه آن ، با نام شركت صنایع پمپيران (سهامی خاص) طی شماره ۲۴۹۹۸۴ مورخه ۱۳۸۴/۰۴/۱۴ در اداره ثبت شركت‌ها و مالکيت‌صنعتی تهران به ثبت رسيد و در حال حاضر بابیش از ۴۰ سال سابقه فعالیّت در زمینه پمپ­ سازی، ضمن نهادینه ‌نمودن این صنعت در کشور، با بیش از ۴۰۰ نفر نیروی متخصص، مجّرب و کارآزموده در واحدهای مجهّز مهندسی، کنترل و تولید و… مفتخر است فعالیت‌های تخصصی خود در زمینه طراحی و ساخت انواع پمپ‌های مورد نیاز مشتریان را مطابق با استانداردهای بین‌المللیAPI 610, ISO 5199, NFPA 20, ISO 9908   ارائه نماید.
پمپيران كه اكنون به عنوان برترین پمپ‌ ساز خاورميانه شناخته می‌شود با به‌کارگيری آخرین ابداعات و پيشرفت‌های تکنولوژی در صنعت پمپ‌سازی جهان، محصولات خود را ارتقاء داده ودر تامین نياز صنایع گوناگون مانند فولاد، مس، نفت و پتروشيمی ، دریایی ، نيروگاهی وصنعت آب کشور موفقیتهای چشمگیری بدست آورده ودر زمينه راهبری بهينه محصولات خودنیز با برگزاری دوره‌های آموزشی و سمينارهای متعدد، توان مهندسی خود را برای آموزش روش‌های پيشرفته به كاربران ایرانی به‌كار گرفته است وهمچنین با دارا بودن نمایندگی در اغلب شهرهای ایران و در برخی از کشورهای جهان ازشبکه قدرتمند فروش وخدمات پس از فروش برای تامین نیازهای مشتریان بهره مند می باشد.
این واحد در سال ۱۳۹۴موفق به اخذ رتبه شركت دانش‌بنيان ازسوی نهاد ریاست محترم جمهوری گردیده ودر سال ۱۳۹۵ نیز تندیس سیمین جایزه تعالی‌سازمانی صنعت پتروشیمی را دریافت نموده است